تاریخچه استفاده از نانوذرّات طلا

مقدمه

جام لیکورگوس از مجموعه موزه بریتانیا یکی از برجسته‌ترین دستاوردها در صنعت شیشه‌سازی باستان است. این قدیمی‌ترین نمونه شیشه دو رنگ است. این بدان معنی است که جام دارای دو رنگ متفاوت است: جام در نور مستقیم، سبز به نظر می‌رسد و هنگامی که نور از داخل شیشه می‌تابد، بنفش مایل به قرمز است. نانوذرّات طلای کلوئیدی قرن‌هاست که وجود دارد. از لحاظ تاریخی، استفاده از نانوذرّات طلا، به دلیل رنگ‌های جذاب و قابل مشاهده عمدتاً در آثار هنرمندان و صنعتگران یافت شده است.

نخستین کاربرد نانوذرّات طلا

از دوران باستان به عنوان یک روش رنگ‌آمیزی شیشه‌ای (ویترای)، طلای کلوئیدی در جام Lycurgus در قرن چهارم مورد استفاده قرار گرفت که رنگ آن بسته به محل منبع نور تغییر می‌کند. در طول قرون وسطی، طلای محلول، محلولی حاوی نمک طلا، برای خواص درمانی خود برای بیماری‌های مختلف شهرت داشت. ارزیابی علمی مدرن از طلا کلوئیدی از زمان کارهای مایکل فارادی در سال‌های ۱۸۵۰ آغاز شد. در سال ۱۸۵۶، در یک آزمایشگاه زیرزمینی مؤسسه سلطنتی، فارادی تصادفی یک محلول قرمز یاقوتی ایجاد کرد در حالی که قطعاتی از برگ طلا بر روی اسلایدهای میکروسکوپ نصب شده بود. از آنجا که او علاقه‌مند به خواص نور و ماده بود، فارادی بیشتر خواص نوری طلای کلوئیدی را بررسی کرد.

او اولین نمونه خالص طلای کلوئیدی را در سال ۱۸۵۷ به عنوان «طلای فعال» آماده کرد. او از فسفر برای کاهش یک محلول کلرید طلا استفاده کرد. طلای کلوئیدی که فارادی ۱۵۰ سال پیش تولید کرد، هنوز فعال است. برای مدت زمان طولانی، ترکیب طلای یاقوتی نامشخص بود. تعدادی از شیمیدانان با توجه به آماده‌سازی آن، آن را ترکیب قلع طلا شناخته‌اند.

 فارادی متوجه شد که رنگ در واقع به دلیل اندازه کوچک ذرّات طلا است. او به ویژگی‌های پراکندگی نور میکرو ذرّات طلای معلق اشاره کرد که در حال حاضر به نام اثر فارادی تیندال (اثر تیندال) شناخته می‌شود.

در سال ۱۸۹۸، ریچارد آدولف زیگموندی اولین طلای کلوئیدی را در محلول رقیق ساخت. به غیر از زیگموندی، تئودور سودبرگ که دستگاه فرامیانگریز و گوستاو مای از اختراعات اوست، تئوری را برای پراکندگی و جذب ذرّات کروی ارائه داد، او همچنین علاقه‌مند به ترکیب و خواص طلا کلوئیدی بود. با پیشرفت فناوری‌های مختلف تحلیلی در قرن بیستم، مطالعات روی نانوذرّات طلا سرعت گرفته‌ است. روش‌های میکروسکوپی پیشرفته، مانند میکروسکوپ نیروی اتمی و میکروسکوپ الکترونی، بیشترین تأثیر را در تحقیقات نانوذرّات داشته‌اند.

با توجه به ترکیب نسبتاً آسان و پایداری بالا، ذرّات طلای مختلف برای کاربرد عملی آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته ‌است. انواع مختلف نانوذرّات طلا در بسیاری از صنایع مانند پزشکی و الکترونیک استفاده می‌شود. به عنوان مثال، چندین FDA  سازمان غذا و دارو (آمریکا) نانوذرّات مورد تأیید در حال حاضر در داروسازی استفاده می‌شود.

برای خرید آنلاین محلول کلوئید طلا اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *