روش استفاده نانو ذرّات طلا

مقدمه

ذرّات طلا غیر سمّی هستند و به راحتی می‌توانند به مولکول‌های زیستی دیگر متصل شوند و همچنین خواص نوری منحصر به فردی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این، ذرّات طلا اکنون به عنوان فعال کاتالیزوری برای طیف وسیعی از واکنش‌های تجاری مهّم شناخته شده‌اند. براساس این ویژگی‌های منحصر به فرد، کاربردهای جدید و هیجان‌‌انگیزی با استفاده از ذرّات طلا در حال توسعه است که به نوبه خود مستلزم ساخت و عرضه طیف وسیعی از نانو مواد طلا است.

نانو ذرّات طلا

طلا عنصری است که در جواهرات، سکه‌ها، دندانپزشکی و وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. حتی در برخی داروها از طلا استفاده می‌شود. طلای حجیم شده از آنجایی که خورده یا کدر نمی‌شود، یک ماده بی‌اثر در نظر گرفته می‌شود. مانند تمام فلزات، طلا رسانایی الکتریکی و حرارتی خوبی دارد. توانایی طلا برای مقاومت در برابر خوردگی و همچنین رسانایی الکتریکی بالا، آن را برای ایجاد تماس در دستگاه‌های الکترونیکی بسیار مفید می‌کند.

طلا در طول قرن‌ها بدون اثرات مضر برای بیماران در درمان‌های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین طبیعی است که محققان به جای استفاده از عناصری مانند پلاتین که در شرایط خاص سمّی هستند، به دنبال نانو ذرّات طلا برای کاربردهای پزشکی باشند. تبدیل طلا به نانو ذرّات به محققان این امکان را می‌دهد تا از طلا در اندازه‌های بسیار کوچک استفاده کنند و قابلیت‌های جدید این ذرّات را کشف کنند.

انواع اشکال نانو ذرّات طلا

به نظر می‌رسد که دو نوع شکل ذرّات طلا وجود دارد که در تبدیل نور به گرما کارآمدتر هستند. این دو نوع عبارتند از:

  1. نانو میله‌‌های طلا

قطر این استوانه‌های جامد طلا به ۱۰ نانومتر می‌‌رسد. با استفاده از نانو میله‌های طلا با ترکیبات مختلف قطر و طول، محققان می‌توانند طول موج نوری را که نانو میله جذب می‌کند، تغییر دهند.

  • نانو کره‌های طلا بر روی یک هسته سیلیسی

با استفاده از نانو کره‌هایی با تغییر در ضخامت پوشش طلا و قطر هسته سیلیس، محققان می‌‌توانند طول موج نوری که نانو کره جذب می‌کند را تغییر دهند.

محققان از نانو میله‌ها یا نانو کره‌ها برای توسعه روش‌هایی برای درمان حرارتی موضعی مناطق مختلف بدن بیمار استفاده می‌کنند. این روش درمان، هایپرترمی نامیده می‌شود.

روش استفاده نانو ذرّات طلا

نانو ذرّات طلا در چند سال گذشته علاقه زیادی را در زمینه کاربردهای بیولوژیکی و پزشکی به خود جلب کرده است. در مقایسه با نقاط کوانتومی و سایر مواد، ذرّات طلا در چندین کاربرد بیوتکنولوژی مانند کاوشگرهای حسی، دارو رسانی و تکنیک ‌های درمانی مورد بررسی و استفاده قرار گرفته‌‌اند.

علاوه بر این، نانو ذرّات طلا را می‌توان با جذب نور نزدیک به IR برانگیخت. این عمل باعث می‌‌شود این ذرّات به عنوان عوامل کنتراست برای کاربردهای تشخیصی و نوردرمانی مانند تصویربرداری لومینسانس دو فوتونی و تصویربرداری پراکنده نور کارایی داشته باشند. با تغییر اندازه ذرّات، شیمی سطح یا حالت تجمع، خواص نوری و الکترونیکی نانو ذرّات طلا می‌‌تواند برای مصارف مختلف قابل تنظیم و قابل استفاده باشد.

برای خرید آنلاین محلول کلوئیدی طلا اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *