چگونه می‌توان به تناسب اندام رسید؟

مقدمه

 این روزها اکثر افراد به دنبال شیوه‌ای دائمی و آسان برای داشتن تناسب اندام و لاغری هستند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که داشتن تناسب اندام و هیکلی خوش فرم تنها به واسطه گرسنگی زیاد و رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا به وجود می‌آید.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید تناسب اندام، شرایطی دست نیافتنی و دور از واقعیت است؟ شاید در سال‌های گذشته، اکثریت افراد با محدودیت و مشکلات زیادی برای رسیدن به تناسب اندام مواجه می‌شدند، ولی امروزه به لطف دانسته‌ها و تحقیقات بسیار در این مورد، دیگر رسیدن به تناسب اندام یک رؤیا نیست. تنها کافیست که اراده کنید و رژیم‌های لاغری اصولی و استاندارد را دنبال کنید و نهایتاً به تناسب اندام برسید.

دلایل اضافه وزن

اضافه وزن ناشی از نبود تعادل انرژی است که به علت اضافه‌تر بودن انرژی مصرفی نسبت به انرژی سوزانده شده در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود. گاه چاقی از مشکلات هورمونی و کاهش سوخت و ساز بدن ناشی می‌شود. مصرف زیاد غذاهای نامناسب و نبود فعالیت فیزیکی کافی تنها دلایل این عدم تعادل نیست و عوامل دیگری نیز در چاقی مؤثرند که عبارتند از:

موروثی بودن:

سن: افزایش سن احتمال چاق شدن را افزایش می‌دهد. به جز در سنین سالخوردگی که چاقی به ندرت ایجاد می‌شود.

حاملگی: هر چه تعداد حاملگی‌های یک خانم بیشتر باشد، احتمال چاق شدن او افزایش می‌یابد.

وضعیت اقتصادی: افراد فقیر به احتمال کمتری چاق می‌شوند. اما به ویژه در کشورهایی که چاقی نشانه جذابیت و رفاه بیشتر است، افراد ثروتمند بیشتر چاق می‌شوند.

نبود فعالیت فیزیکی:

مصرف الکل و سیگار: علاوه بر احساسات منفی مثل افسردگی و غمگینی روی عادات غذا خوردن اثر گذاشته و ممکن است در ایجاد چاقی مؤثر باشد.

خطرات احتمالی چاقی

به اضافه وزن باید به عنوان یک بیماری نگریست که بسیاری از علائم واقعی بیماری را داراست و تأثیر آن روی کیفیت زندگی می‌تواند چشمگیر باشد. اضافه وزن می‌تواند خطر ایجاد بیماری‌هایی همچون بیماری های قلبی، بعضی سرطان‌ها یا آرتریت‌ها (التهاب مفاصل)، تنگی نفس، سنگ کیسه صفرا، ترمیم آهسته‌تر زخم، افزایش حساسیت به عفونت‌ها، مشکلات روانشناختی و … را افزایش دهد.

راهکارهای کاهش اضافه وزن

اضافه وزن به عنوان یک بیماری ناشی از شیوه زندگی محسوب می‌شود. بنابراین با ایجاد تغییرات کوچکی در شیوه زندگی خود، می‌توانیم بر این مشکل غلبه کنیم. حتی اندکی کاهش وزن می‌تواند فواید زیادی بر سلامتی داشته باشد. رژیم غذائی به معنای کم خوردن نیست هدف این است که از غذاهای مناسب به میزان کافی بخوریم.

چند توصیه ساده:

دست کم ۳ وعده در روز غذا بخوریم: اگر دائم احساس گرسنگی می‌کنیم، می‌توانیم وعده‌های غذائی خود را به ۵ تا ۶ وعده غذای کم حجم‌تر افزایش دهیم یا از میان وعده‌هایی مثل میوه استفاده کنیم.

 صبحانه بخوریم: مطالعات ثابت کرده است که افرادی که صبحانه نمی‌خورند برای ابتلای به چاقی مستعدترند.

چربی، به ویژه چربی‌های اشباع شده: با محدودیت مصرف چربی‌های حیوانی و چربی‌های پنهان مثل چربی‌های موجود در شیرینی‌ها و غذاهای آماده می‌توان در کاهش وزن پیشرفت کنیم. یک گرم چربی ۹ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند، در حالی که این میزان برای یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات ۴ کیلوکالری است.

 استفاده از روش‌های پخت و پز سالم‌تر: بخارپز کردن، جوشاندن استفاده از فر و کباب کردن به جای سرخ کردن با روغن فراوان در این زمینه مفید است. بنابراین لازم است مصرف چربی‌های اضافه مثل خامه، کره، مایونز، مارگارین، روغن و سس سالاد را محدود کنیم.

فیبرها: احساس سیری طولانی مدت‌تری ایجاد می‌کنند. مصرف فیبرهای غذائی را با استفاده از غذاهای تهیه شده از گندم و برنج سبوس‌دار و خوردن دست کم ۵ سهم میوه و سبزی در روز افزایش دهیم.

نوشیدن دست کم ۸ ۶ لیوان آب در روز

فعالیت فیزیکی منظم: به اندازه رژیم غذائی اهمیت دارد. ورزش با شدّت متوسط در اکثر روزهای هفته، روزانه به میزان دست کم۳۰ دقیقه توصیه می‌شود.

 با تشکیل گروه‌های کاهش وزن: در مورد موفقیت‌ها و مشکلات خود با دیگران همفکری و همیاری کنیم.

انگیزه لازم را در خود ایجاد کنیم: تنها به خاطر بهبود شرایط ظاهری روی تغییر شیوه زندگی متمرکز نشویم.

 به یاد داشته باشیم که کاهش وزن به همان اندازه که برای ایجاد اضافه وزن زمان صرف شده است، زمان می‌برد. کاهش وزن در حد ۱– ۵/۰ کیلوگرم در هفته این اطمینان را ایجاد می‌کند که ناشی از کاهش چربی بدن بوده نه به خاطر از دست رفتن آب و احتمال تداوم آن بیشتر است.

تاکید می‎شود که ترکیب ورزش و رژیم غذائی، مؤثرترین روش کاهش وزن پایدار است. ورزش‌هایی که باید انجام شوند بیشتر از نوع هوازی مثل قدم زدن سریع، دو آهسته، دوچرخه‌سواری و شنا هستند.

افزایش حجم ممکن است به‌ویژه برای افراد مسن که در معرض خطر از دست دادن توده عضلانی و استخوانی هستند، مهم باشد، مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات مقاومتی منظم در کنار مکمل‌های درمانی می‌تواند بدن را قوی و ورزیده کند و به پیشگیری از مشکلاتی مانند کمردرد و پوکی استخوان کمک کند.

از چه مکمل‌هایی باید استفاده کنم؟

فروشگاه‌های مواد غذایی سالم مملو از شِیک‌های بعد از تمرین هستند که به ریکاوری عضلات شما پس از فعالیت بدنی کمک می‌کنند، اما یک جایگزین مناسب‌تر، محلول کلوئید طلاست که به بازسازی بافت عضلات کمک می‌کند.

محلول کلوئیدی طلا با افزایش متابولیسم بدن، باعث افزایش سوخت‌وساز بدن، کاهش چربی‌ها، کاهش جذب قند و رفع اشتهای کاذب می‌شود. البته محلول کلوئید طلا به تنهایی سبب لاغری نمی‌شود و مصرف آن باید با برنامه غذایی و ورزشی مناسب همراه باشد. اما نکته مهّم در مصرف محلول کلوئید طلا در این است که برخلاف سایر قرص‌ها و داروهای لاغری، هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند.

برای خرید محلول کلوئید طلا اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *